Blog posts

Salat som hovedmåltid

Salat som hovedmåltid

Velkommen i mit køkken

Salat som hovedmåltid

Det sker ikke så tit som det burde, men det hænder dog at vi nu og da spiser salat som hovedmåltid om aftenen, vi kalder det også for “bland selv salat” – jeg har skrevet lidt om det før her.

Lækker bland selv salat

Jeg sætter det i reglen på madplanen mindst én gang månedligt og det er faktisk altid et hit hos alle mand. Det er egentlig et måltid vi spiser mest om sommeren, særligt når vi er i Italien, da det også er perfekt som frokost. Vi bruger forskellige salater og en masse lækkert fyld – nogle gange får vi det udelukkende vegetarisk med bønner, kikærter, ost og æg og den slags, men oftest får vi lidt lækkert kød til, blot en lille smule som tilbehør. Det er gerne god italiensk skinke, lidt sprødt bacon, marinerede stykker kylling, skiver af andebryst eller lidt rejer. Vi spiser salaten med vinaigrette med krydderurter eller en god olivenolie og balsamicoeddike. Det er nemt, hurtigt og sundt, så det kan godt anbefales at servere sådan en portion et par gange om måneden, det kræver som så meget andet, blot nogle gode råvarer. Til gengæld vil jeg gerne understrege det med gode råvarer, det er vigtigt og særligt til en salat som hovedmåltid, der efter min mening, skriger på gode råvarer – ellers bliver det for trist og kedeligt og så er det svært at fastholde samme gode begejstring for salaten som tilbagevendende hovedmåltid.

I salatskålen har vi noget fyld der altid anvendes – det “faste fyld”, er en del af grundelementerne i salaten og det er følgende:

  • Cherrytomater
  • Agurk
  • Gulerødder, revet
  • Peberfrugter
  • Syltede hvidløg
  • Artiskok
  • Frisk mozzarella
  • Avokado
  • Løg, rødløg/forårsløg
  • Oliven
  • Æg
  • Granaost
  • Croutoner

Og så er der altid variation af frugt, nødder, bær og andet fyld som, asparges, fennikel, squash, sukkerærter, radise eller babymajs. Nogle gange kan der også være lidt pasta, grissini eller smørristede rugbrødskrummer til – det giver også lidt ekstra.

I aftes fik en dejlig skål fyldt med de gode sager du ser på billedet her – et måltid der mættede rigtig godt og hele aftenen!

 

Skålene fyldes med hjertesalat og babyspinat, samt det faste fyld – salatskålen fyldes i lag af forskellige grønt, frugt,nødder, ost og kød

Salat som hovedmåltid3 IMG_9028 IMG_9026 IMG_9030

 

Denne salat består af følgende ingredienser

  • Hjertesalat
  • Babyspinat
  • Cherrytomater
  • Agurk
  • Rød snackpeber
  • Pærer
  • Røde druer
  • Fine ærter
  • Avokado
  • Rødløg
  • Oliven
  • Marinerede artiskok
  • Hvidløg og olie
  • Æg
  • Bresaola
  • Italiensk skinke
  • Nødder
  • Ristede græskarkerner
  • Mozzarella
  • Grana parmasan
  • Croutoner
  • Kidney bønner
  • Friske krydderurter

 

Prismæssigt vil jeg placere måltidet til at ligge i en “mellem-prisklasse” – ingredienserne har kostet omkring 250 kr. og der er stadig råvarer tilbage som jeg kan bruge til en ny ret imorgen – i køleskabet er der 3 stk. madpakker med rester fra salaten i aftes. Det svarer til aftensmad til 6 voksne til 40 kr. pr person – en rigtig god pris for et sundt måltid, fyldt med gode råvarer, synes du ikke ?

Salat som hovedmåltid2 Salat som hovedmåltid1

Go´appetit!

MADfilosoFie - May the force be with you!

About the author

Livsstilsblog med fokus på mad, vin, rejser, familie, livsstil, skønhed - tips og tricks

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *